Csonttasak kezelések (curettage)

Fogágybetegség kezelés, csonttasak kezelés

Csonttasak kezelés, fogágybetegség kezelése, fogkő eltávolítás, fogak sínezése csonttasak kezelések (curettage).

• Hazánkban a fogszuvasodás mellett, a másik legnagyobb fogászati népbetegség a fogágybetegség. A fogágybetegség nemcsak a fogakat érinti, hanem a fog tartószöveteit is. Kiterjedtsége érinthet 1 vagy 2 fogat, de lehet generalizált, azaz minden fogra kiterjedő. Kialakulásában a nem megfelelő fogmosás következtében lerakódott lepedék, fogkő, hibás tömések, koronák, baktériumok és azok toxinjai játszanak főbb szerepet, de lehet genetikai hátterű is.

Fogágybetegség kialakulása:

• A fogakon lerakódott lepedékben található baktériumok és azok toxinjai elszaporodnak, ínygyulladás alakul ki. Az ínygyulladás érzékenységgel jár, és ezért hajlamosak vagyunk kihagyni az érintet területet a fogmosáskor. Sajnos ebből kifolyólag, még több lepedék rakódik le, és még több baktérium szaporodik el. A kezeletlen ínygyulladás következtében az íny és a fog között résen tasak alakul ki, melyben a baktériumok megtelepednek és elszaporodnak, a gyulladás egyre mélyebb rétegekre húzódik, és a fog kollagén rostjait vagyis a fog tartós szerkezezetét képes annyira károsítani, hogy a fogak kilazulását, és elvesztését is okozhatja.

A fogágybetegség tünetei:

• Vérző íny (egyes fog vagy fogak körül fogmosáskor, evéskor, fogselyem használatakor)
  • Érzékeny íny
  • Duzzadt, vörös-lilás árnyalatú íny
  • Kellemetlen ízű váladék szivárgása az ínyből, rossz lehelet
  • Mozgatható fogak
  • Elvándorolt, megváltozott helyzetű fogak
  • Ritkán lehet teljesen tünetmentes is, ilyenkor röntgen szükséges a diagnosztizálásához

Fogágybetegség kezelése:

• Az első orvosi konzultáció alkalmával röntgen felvételt készítünk, a fogágybetegség lokalizációjának, kiterjedtségének pontos megállapításához. Amennyiben a fog-fogak megmenthetőek, a további beavatkozásokat végezzük.

A fogágybetegség oki kezelése:

• A legfontosabb a gyulladást kiváltó ok megszüntetése, mely komplex együttműködést kíván az orvos és a páciens részéről.
  • Ultrahangos fogkőeltávolítás az íny feletti részen.
  • Tökéletes szájhigiéne elsajátítása, lepedékmentes állapot fenntartása kezelés alatt és után! Íny alatti tisztítás (mélytasak kürettálás)
  • A kürettálást helyi érzéstelenítésben végezzük, speciális steril kéziműszerekkel. A beavatkozás alatt a fertőzött foggyökér felszínét megtisztítjuk, a gyulladt szöveteket eltávolítjuk. A tisztítás végén antiszeptikus gyógyszer kerül a tasakokba, amelyek egy ideig meggátolják a baktériumok újbóli megtelepedését. A beavatkozás után fájdalom nem,vagy alig jellemző, de egyénenként változhat. Fájdalomcsillapító szedése  nem ellenjavallt.
  • APDT lézer kezelés

Kontroll vizsgálat

• A kürettálás után 3-4 hét elteltével ellenőrizzük a szájhigiénét, a beavatkozás hatékonyságát. További oki kezeléseket alkalmazhatunk pl:
  • Elálló tömésszélek korrekciója, tömések cseréje
  • Fogpótlások cseréje